LA TAHZAN,JANGAN BERSEDIH,LA TAHZAN, JANGAN BERSEDIH, LA TAHZAN, JANGAN BERSEDIH,LA TAHZAN, JANGAN BERSEDIH, LA TAHZAN ,JANGAN BERSEDIH

CIKGU ZUL PASIR TUMBUH

CIKGU ZUL PASIR TUMBUH

Wednesday, June 22, 2011

Peristiwa Isra dan Mikraj

PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

Sempena bulan Rejab yang banyak keberkatannya ini, ruangan Sudut Agama menyorot peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah. Penerangan yang diberikan adalah bersifat sepintas lalu, dan dicadangkan agar anda merujuk kepada ahli agama yang benar dan bertauliah seperti ustaz atau guru yang berkenaan bagi mendapatkan fakta dan huraian selanjutnya.

Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv.
Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v.
Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu:SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.


Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

sumbangan E.srikasih

(Surah Al-Israa': Ayat 1).

Friday, June 17, 2011

Niat bersyarat dalam UMRAH


Niat IHRAM Bersyarat

Kedatangan haid menghalang wanita mengerjakan puasa, bersolat, masuk ke masjid atau bertawaf. Walaupun haid tidak menghalang wanita berzikir, bertasbih, berdoa dan memantapkan ilmu dengan mentelaah buku-buku agama, tetapi tentulah terasa rugi datang jauh-jauh ke tanah suci dengan mengeluarkan wang yang banyak, tapi hanya duduk sahaja di bilik hotel. Ini lebih terasa jika datang mengerjakan umrah yang singkat masanya berbanding datang untuk mengerjakan haji.

Tetapi, ada satu cara yang boleh dilakukan oleh jemaah wanita yang masih mahu mengerjakan umrah tetapi bimbang haidnya datang ketika kerja-kerja umrahnya belum selesai. Caranya ialah dengan berniat ihram umrah secara bersyarat: Lafaznya seperti berikut: “Aku berniat mengerjakan umrah dan berihram dengannya. Sekiranya aku terhalang oleh sesuatu halangan syarak yang tidak berupaya meneruskannya, maka aku bertahalullah ketika itu kerana Allah Ta`ala.”

Dengan niat ihram bersyarat ini, jika seseorang itu tidak dapat meneruskan pekerjaan umrahnya dengan sebab tertahan oleh halangan yang ditentukan dalam niatnya, maka dia bolehlah bertahalul dengan menggunting rambut dan tidak perlu membayar dam (menyembelih seekor kambing). Dia dianggap bebas daripada ihram (dan pantang larang ihram) tetapi dia wajib mengqadha umrahnya kemudian.

Sebenarnya, para penceramah dalam kursus haji dan umrah jarang mahu memberitahu mengenai niat ihram bersyarat ini kerana bimbang ia disalah gunakan oleh jemaah. Ditegaskan di sini, niat ihram bersyarat HANYA terpakai bagi mereka yang mengalami halangan seperti kedatangan haid dan nifas dan juga bagi mereka yang benar-benar uzur (sakit teruk) hingga tak dapat meneruskan pekerjaan umrahnya SAHAJA. JANGAN jadikan niat ihram bersyarat sebagai jalan mudah untuk melepaskan diri daripada ihram kerana peluang menggunakan niat ini HANYALAH JIKA BERADA DALAM KEADAAN DARURAT DAN TERPAKSA SEMATA-MATA. Berlaku jujurlah kepada diri sendiri kerana Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati kita.

Wednesday, June 15, 2011

HUKUM SOLAT DALAM PESAWAT

HUKUM SOLAT DALAMPESAWAT

adakah benar jika kita bersolat dlm kapal terbang(dlm keadaan
duduk),kita dikehendaki mengqada' solat itu semula...

ada pula pendapat manusia kini yg mengatakan jika kita dlm keadaan berwudu',maka tidak perlu menggantikan solat itu...
ada pula pendapat manusia kini yg mengatakan solat itu hanya perlu diqada' jika kita melaksanakan solat dlm keadaan tidak berwudu'(solat hormat waktu)

adakah wujud dlm islam yg dikatakan 'solat menghormati waktu'?



Jawapan:
Solat adalah tiang agama dan sepenting-penting perkara selepas mengucap dua kalimah syahadah. Kedudukan solat di dalam agama seumpama kedudukan kepala pada jasad. Tidak ada agama bagi yang tidak melaksanakan solat sebagaimana tidak akan hidup manusia tanpa kepala.
Solat merupakan satu-satunya ibadat yang tidak akan tergugur walau bagaimana keadaan sekalipun. Fardu puasa gugur kepada yang musafir atau sakit, zakat tidak diwajibkan kepada yang tidak berharta, haji tidak dipertanggungjawab jika tidak berkemampuan. Berlinan halnya dengan solat, wajib solat dalam keadaan sihat, sakit, senang, susah, aman, perang, tua, muda hatta pada sakarat maut sekalipun. Kesemuanya diwajibkan untuk menunaikan fardu solat. Hanya perbezaan cara pelaksanaannya.

WAJIB BERDIRI LURUS KETIKA SOLAT FARDU
Tidak menjadi masalah berhubung pelaksanaan solat sunat di atas kapal terbang atau selainnya. Ini kerana dibenarkan melaksanakan solat sunat mengikut keadaan kita masing-masing sama ada berdiri, duduk dan isyarat walaupun tanpa apa-apa keuzuran. Ini berdasarkan hadis yang banyak berhubung masalah tersebut.
Masalah yang dipersoalkan oleh penanya berhubung solat fardu di atas kapal terbang. Punca dipermasalahkan perkara ini adalah disebabkan di antara rukun sembahyang fardu ialah: Berdiri ketika membaca fatihah. Ini berdasarkan firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 238:
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ
Maksudnya: Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) Segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar/subuh), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.
Sabda Nabi diriwayatkan oleh Bukhari berkenaan persoalan Imran bin Husain yang ditimpa buasir. Lalu baginda menjawab;
صَلِّ قَائِمًا ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ
Maksudnya: Solatlah dalam keadaan berdiri, jika kamu tidak mampu hendaklah dengan duduk. Jika tidak mampu hendaklah dengan berbaring.
Berdasarkan dalil yang telah disebutkan, keempat mazhab bersepakat wajib berdiri bagi yang berkemampuan ketika melaksanakan solat fardu.
KENAPA SOLAT DI ATAS KAPAL TERBANG DIMASALAHKAN?
Pelaksanaan solat fardu di atas kapal terbang terdapat dua situasi;
1) Solat dilaksanakan ketika bergantung di udara.
2) Tidak berdiri ketika melaksanakan solat.

SOLAT SAMBIL BERPAUT
Hanafiah: Sesiapa berdiri ketika solat dengan berpaut/sandar pada tongkat atau kepada dinding, jika tongkat atau dinding itu dialihkan dia akan jatuh. Solat itu tidak sah.
Malikiyyah: Wajib berdiri ketika solat tanpa berpaut/bersandar kepada Imam atau yang solat sendirian. Jika berpaut kepada sesuatu, jika benda tersebut dibuang akan jatuh individu yang sedang solat. Maka solat itu tidak sah. Adapun pada makmum tidak wajib berdiri ketika membaca fatihah. Sah solatnya tanpa berdiri.
Syafieyah: Tidak disyaratkan wajib terelak daripada bersandar untuk menjadikan solat yang dilaksanakan itu sah. Ini kerana bersandar dengan sesuatu juga dikatakan berdiri. Hanya makruh melakukan sedemikian. Cuma dipermasalahkan jika bersandar kepada sesuatu, jika dialihkan benda tersebut, individu yang sedang solat tidak jatuh. Maka solat tidak sah kerana dia tidak dikatakan berdiri tetapi bergantung. Dari sini dapat diambil kesimpulan bahawa. Tidak sah solat jika kaki tidak menyentuh bumi (tidak tetap di bumi). Seumpama solat seseorang yang dipapah dan kedua kakinya terangkat dari bumi. Lalu solat, tidak sah solatnya.
Hanabilah: Disyaratkan tidak bersandar kepada yang berkemampuan. Jika bersandar kepada benda yang kuat, batal solatnya.
RUMUSAN:
Daripada pendapat-pendapat Ulama mazhab dapat kita buat kesimpulan;
1) Khilaf Ulama dalam masalah ini hanya dalam menentukan apakah yang dikatakan berdiri. Apakah bersandar itu masih dikatakan berdiri ataupun tidak.
2) Tidak sah solat bagi mereka yang bergantung di udara kerana ia tidak termasuk di dalam maksud berdiri. Bahkan wajib kaki menyentuh tanah (tetap di bumi). Ini berdasarkan dalil hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Tirmidzi, Darimi, Ahmad, Mu’jam Kabir dan Mu’jam Ausat;
وَجُعِلَتْ لِىَ الأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا
Maksudnya: Diberikan kepada ku bumi sebagai tempat sujud dan ia bersih.
TIDAK BERDIRI
Sebagaimana yang telah disebutkan pada perbahasan yang lalu. Sepakat keempat-empat mazhab wajib berdiri bagi mereka yang berkemampuan untuk menunaikan solat fardu. Alhamdulillah keadaan ini tidak dipermasalahkan pada hari ini. Boleh dikatakan kebanyakan penerbangan menyediakan tempat kepada penumpang Muslim yang ingin menunaikan solat fardu. Bahkan penerbangan daripada bukan negara Islam juga berikan ruang solat buat penumpang Muslim. Kemungkinan besar setiap Muslim mampu melaksanakan solat dengan sempurna rukun dan syaratnya ketika berada di atas udara.
Kita cuba anggapkan, ada di antara penumpang Muslim tidak mampu menunaikan di antara syarat-syarat atau rukun-rukun solat dengan sempurna. Seumpama tidak diberikan ruang solat atau tidak mengetahui arah kiblat atau tidak mampu berwuduk dan sebagainya. Jika keadaan ini berlaku, wajib melaksanakan solat hormat waktu. Apabila pesawat mendarat setelah habis waktu sembahyang. Solat tersebut akan di qada’. Tujuan solat hormat waktu ialah jika dia mati sebelum sempat qada’ solat, dia tidak akan dipersoalkan oleh Allah. Semua masalah ini dengan catatan jika dia berpegang dengan pendapat yang mengatakan solat di atas pesawat itu sah.
APAKAH SOLAT DI ATAS KAPAL TERBANG ITU SOLAT BERGANTUNG?
Di dalam masalah ini terdapat dua pendapat Ulama berkenaan solat di dalam kapal terbang; Sama ada dikiaskan solat di atas kapal terbang seperti solat di atas kapal air atau sama solat bergantungan yang tidak tetap di atas bumi.
SOLAT DI ATAS KAPAL AIR
Sabda Nabi diriwayatkan oleh Daruqatni dan Hakim;
عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ : سُئِلَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- عَنِ الصَّلاَةِ فِى السَّفِينَةِ قَالَ : كَيْفَ أُصَلِّى فِى السَّفِينَةِ؟ فَقَالَ : صَلِّ فِيهَا قَائِمًا إِلاَّ أَنْ تَخَافَ الْغَرَقَ
Maksudnya: Ibnu Umar bertanya baginda mengenai solat di atas kapal air dengan ucapannya: Bagaimana caranya aku solat di dalam kapal air. Jawab baginda: Solatlah dalam keadaan berdiri kecuali kamu khuatir akan tenggelam.
Maksud ucapan baginda khuatir akan tenggelam: Khuatir akan pening kepala atau jatuh ke dalam air jika solat dalam keadaan berdiri.
Sah solat di atas kapal air kerana tidak bergantung dan kaki menyentuh bumi secara maknawi.
KESIMPULAN
Setelah menyebut segala pendapat Fuqaha berhubung masalah solat di atas kapal terbang dapat disimpulkan terdapat dua pendapat Fuqaha berhubung masalah ini.
1) Tidak sah solat di atas kepal terbang walaupun mampu berdiri tegak. Solat di dalam kapal terbang tidak lebih solat menghormati waktu dan wajib diqada setelah turun daripada kapal terbang. Ini pendapat Syafie.
2) Sah solat di atas kapal terbang kerana ia menyamai solat di atas kapal air. Ini merupakan kebanyakan pendapat Ulama kontemporari. Mereka beralasan kapal terbang yang ada pada hari ini terdapat syarat yang dimaksudkan fuqaha iaitu tetap di atas bumi. Bukti kepada ucapan tersebut, kapal terbang yang melalui kawasan vakum akan terhempas dan tidak mampu terbang. Ini membuktikan bersambung di antara mereka yang berada di dalam pesawat dengan bumi. Juga membuktikan kapal terbang dan individu yang berada di dalamnya masih tetap dengan bumi bukan terawang-awang.
Jika dinilai kepada kedua hujah. Fatwa yang sering diberikan oleh Ulama-ulama, banyak mempertahankan solat di atas kapal terbang menyamai solat di atas kapal air. Antara yang menyokong fatwa tersebut. Syeikh Atiah Saqr, Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, Syeikh Ali Jemaah (Mufti Mesir) dan selain mereka.
Sikap yang terbaik untuk kita:
1) Solat Jamak taqdim terlebih dahulu sebelum menaiki pesawat.
2) Laksanakan solat jamak ta’khir selepas turun daripada pesawat.
3) Jika solat yang tidak mampu dijamak seumpama subuh. Maka berpegang dengan pendapat yang mengatakan solat di atas pesawat sama seperti solat di atas kapal air.
4) Jika tempoh penerbangan memerlukan lebih daripada dua solat yang boleh dijamak. Dipersilakan dengan pendapat mengatakan solat di atas pesawat sama seperti solat di atas kapal air.
Allahu A’lLAM
Sumbangan
Muhammad Aidil Azwal Bin Zainudin
Tambahan
Firman Allah SWT dalam surat al-Baqarah ayat 115:

وَلِلَّّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ إِنَّ اللهَ وَاسِعٌ عَلِيْمٌ(115)البقرة

Artinya:
Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka ke manapun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui. (AI-Baqarah, 2:115).
Seseorang yang menjalankan shalat di atas kendaraan termasuk di dalam pesawat terbang- sungguh pun dengan tata cara yang tidak sempuma, sudah dinilai sah sehingga tidak diwajibkan mengulang (i' adah) shalatnya lagi sesudah mendarat di daratan. Sebagaimana telah disebutkan oleh Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili dalam kitabnya AI-Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu, sebagai berikut:
“Menurut Imam Abu Hanifah, diperbolehkan (sah) melaksanakan Shalat Fardlu di dalam perahu, pesawat terbang atau kereta dengan duduk meskipun tanpa ada 'udzur dengan syarat shalat tersebut dilakukan dengan ruku' dan sujud".