LA TAHZAN,JANGAN BERSEDIH,LA TAHZAN, JANGAN BERSEDIH, LA TAHZAN, JANGAN BERSEDIH,LA TAHZAN, JANGAN BERSEDIH, LA TAHZAN ,JANGAN BERSEDIH

CIKGU ZUL PASIR TUMBUH

CIKGU ZUL PASIR TUMBUH

Saturday, November 20, 2010

LAMBAIAN MALAR HIJAU

LAMBAIAN MALAR HIJAU

SAROJA THEAVY A/P BALAKRISHNAN

Daneng merupakan seorang anak Orang Asli yang telah menamatkan peperiksaan PMR dengan cemerlang. Namun begitu, dia membuat keputusan untuk tidak menyambung pelajarannya. Malah dia tidak ke sekolah untuk hampir enam bulan lamanya.

Cikgu Jo enggan membiarkan anak ini mensia-siakan masa depannya. Beliau sanggup pergi ke rumah Daneng untuk memujuknya. Namun begitu, Daneng pula berpendapat kehidupan di hutan itulah kehidupan yang paling bahagia. Dia berasakan segala-galanya yang diperlukan oleh manusia terdapat di hutan itu. Ada masanya Cikgu Jo sendiri tidak pasti sama ada beliau melakukan perkara yang terbaik. Beliau tertanya-tanya sama ada tindakan beliau memisahkan anak ini daripada kersekitarannya dan mencampakkannya ke dunia kebendaan satu tindakan yang wajar. Walau bagaimanapun beliau tetap menjalankan tanggungjawabnya. Beliau mengingatkan Daneng bahawa melalui pendidikan dia boleh menjadi seorang pegawai perhutanan atau seorang ahli sains dan mencurahkan khidmat untuk mempertahankan hutan itu. Akhirnya, Daneng bersetuju untuk meneruskan pelajarannya.

Semua itu berlaku hampir 25 tahun yang lalu. Kini, Daneng telah menjadi seorang manusia berjaya dan bergelar “Datuk”. Berkat usahanya dia telah membantu Malaysia diiktiraf sebagai negara dengan keluasan hutan tropika terbesar di dunia pada tahun 2020. Malah dia dikurniakan hadiah Nobel atas usahanya itu. Dia juga telah dijemput oleh kerajaan Brazil bagi menyelamatkan hutan di negara mereka. Walaupun begitu, dia tidak pernah melupakan jasa Cikgu Jo dan menegah guru itu memanggilnya dengan gelaran “Datuk”.

Cerita ini membawakan tema kecintaan kepada alam sekitar

  1. Tanggungjawab seorang guru terhadap anak didiknya.
  2. Kepentingan pendidikan bagi manusia – Daneng berjaya dalam hidupnya berkat pendidikannya.
  3. Kehidupan masyarakat Orang Asli – mereka menjalani kehidupan yang ringkas dan terlepas daripada arus pembangunan dan kebendaan.
  4. Kepentingan memelihara alam semula jadi dan hutan tropika.

  1. Kerajinan – Daneng rajin belajar sehingga mencapai kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan
  2. Kesabaran – Cikgu Jo sangat bersabar dalam memujuk Daneng supaya terus belajar walaupun Daneng keberatan pada mulanya.
  3. Bertanggungjawab – Daneng meneruskan perjuangannya memelihara alam sekitar dengan penuh tanggungjawab setelah berjaya dalam peperiksaan.
  4. Hormat-menghormati – Daneng menghormati Cikgu Jo yang banyak berjasa.

  1. Seseorang guru harus berdedikasi dan berusaha memastikan kejayaan pelajarnya.
  2. Kita harus menuntut ilmu sebagai bekalan masa hadapan.
  3. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memelihara alam semula jadi.
  4. Kita harus mengenang jasa guru-guru yang telah mendidik kita.

PERBINCANGAN SOALAN

lLangkah menjaga hutan daripada pupus atau musnah

lKerajaan perlu mewartakan hutan simpan sebagai khazanah kekal

lJabatan Perhutanan perlu membuat rondaan bagi mencegah pembalakan haram

lPenguatkuasaan undang-undang dengan mengenakan hukuman yang setimpal kepada pembalakan haram

lMengehadkan pengeluaran lesen membalak

lMenanam semula pokok-pokok di kawasan yang telah gondol

No comments:

Post a Comment